Ízmorzsák - finomat gyorsan, könnyedén

Kimchi ( 김치) - Koreai káposztasaláta

2017. február 28. - Vrg

Nagyon közel áll hozzánk az ázsiai ízvilág, itthon gyakran készítünk ilyen jellegű fogásokat. Nagyon vártam, hogy végre kipróbáljam a kimchit, ami egy ízletes, fűszeres, erjesztett koreai nemzeti eledel. Nagyon sok verziót megnéztem, külföldi oldalakon rengetegféleképpen készítik, aztán végül úgy döntöttem, hogy a saját ízvilágunkra alakítom (így csak nem lőhetek mellé :)). 

img_20170224_114910.jpg

Kimchi ( 김치)  - Koreai káposztasaláta

  • 25 g újhagyma (lehet több is, nekem csak ennyi volt itthon)
  • 100 g hónapos retek 
  • 155 g sárgarépa  
  • 125 g kínai kel
  • 4 g reszelt gyömbér (friss)
  • 3 gerezd fokhagyma (10 g)
  • 0.5 tk cayenne bors (elhagyható annak, aki nem szereti a csípős ízt, de egy keveset mindenféleképpen ajánlok)
  • 3 ek szójaszósz 
  • 2 ek rizsecet
  • 5 dl víz 
  • 0.5 ek só (függ a szójaszósztól is)
  • 1-2 tk édesítő vagy méz

*A zöldségek szeletelés/reszelés utáni mennyiségek

Minden zöldséget alaposan megtisztítunk. A hagymát vékony karikára vágjuk, a zöld részét is felhasználtam. A retket, sárgarépát nagy lyukú reszelőn lereszelem, a kínai kelt leveleire bontom és a torzsáját kihagyva vékonyra szeletelem. A felvágott zöldségeket egy nagy tálban összekeverem, hozzáadom a reszelt gyömbért és a reszelt/áttört fokhagymát. Hozzáadom a borsot, szójaszószt, rizsecetet, majd a fermentáló gép tartályába teszem.

1 dl forralt, majd langyosra hűlt vizet elkeverek a sóval és a mézzel, majd hozzáadok 4 decit szűrt vizet.  Felöntöm vele a zöldségeket (nekem 3 dl elég volt), lényeg hogy teljesen ellepje. 

A tartályt lefedem alufóliával és a gépbe helyezem, ráteszem a gép fedelét. Elindítom a gépet, és kiválasztom a Kimchi programot (28 óra), és jöhet a várakozás. :). A program, lejárta után hagytam kihűlni a kimchit szobahőmérsékleten (4-5 óra), majd hűtőbe tettem. Másnap egy kevés mézzel (1 tk) lágyítottam az ízeket. 

img_20170224_115307.jpg

TIPP:  zöldségek tetszőlegesen változtathatók, szoktak bele tenni uborkát, paprikát is. Hónapos retek helyett lehet használni jégcsap retket is.

TIPP: jó minőségű, cukormentes szójaszószt használjunk.

TIPP: 5 dl vízzel indultam neki, mert mikor készítettem nem tudtam mennyi vízre lesz szükségem, a receptben azért hagytam meg az 5 dl, mert ehhez a mennyiséghez adtam a sót és az mézet. 

TIPP: rizsecet helyett lehet használni hagyományos ecetet, almaecetet is. A rizsecet általában 3-5 %-os ezt vegyük figyelembe.

TIPP: utólag is bátran ízesíthetjük ecettel, mézzel, édesítővel, hogy a megfelelő ízhatást érjük el. 

TIPP: édesítésre lehet használni almát is, ekkor a méz/cukor/édesítő elhagyható. 

TIPP: gép nélkül is elkészíthető a kimchi, azonban úgy sokkal hosszadalmasabb a folyamat (4-5 nap).

Végezetül, ez valami fantasztikus, mindenkinek ajánlom, hogy próbálj ki. Nagyon finom, a zöldségek magukba szívják a fűszeres lét, de mégsem áztak el, tökéletes állagúak lettek. Kicsit aggódtam az első kimchi készítésem során, mert nem igazán tudtam, hogy milyen lesz a végeredmény (mivel még sose fogyasztottam korábban), de garantált kedvenc lett nálam. Kimchire fel! :)

img_20170224_115151.jpg

A gépet a Vegital oldalán megtalálhatjátok.

Kövessétek Facebook oldalam, Instagram oldalam,  ahol fázis fotókat és még több információt találhattok. :)

süti beállítások módosítása