Miért fogyasszunk növényi tejet?

2018. május 24. - Vrg

Ha nem elvi okokból, vagy intolerancia, esetleg allergia miatt választjuk a növényi tejpótlókat, akkor gyakran felmerül a kérdés miért is fogyasszunk inkább a növényi tejeket? Mivel én is ebbe a csoportba tartozok, szeretném veletek megosztani a tapasztalataimat. 

how-to-make-plant-based-milksjpg.jpg

Na, de miért is jobbak  a növényi italok?

Egyrészt mert szerintem nagyon finomak, másrészt abszolút beilleszthetőek egészséges életmódba, diétába. A normál tehéntejhez képest alacsonyabb a zsírtartalmuk -sok esetben a szénhidrát tartalmuk is - és koleszterinmentesek. 

Egy bögrényi tehéntej 155 kcal (több, mint 12 g szénhidrátot tartalmaz).  Zsírtartalmának nagyobb részét a telített zsírok adják. Ezzel szemben a növényi italok zsírtartalma alacsony, illetve tudunk olyan terméket találni, ahol a szénhidráttartalom is sokkal alacsonyabb a hagyományos tejjel szemben. 

Az összehasonlítás során a 2.8% zsírtartalmú tehéntejet vettem alapul. 

Rejtett cukrok?

Érdemes azonban a növényi italokat is jól megnézni vásárláskor, hiszen némelyik több kalóriát és szénhidrátot tartalmaz, mint a hagyományos tehéntej. Mellőzzük az ízesített, cukor vagy más energiát adó édesítőszer hozzáadásával készült tejalternatívákat. Válasszunk olyan terméket, ami hozzáadott cukortól mentes. Arra is ügyeljünk, hogy az összetevők listáján nem feltétlenül a cukor elnevezéssel fogunk találkozni, hanem szerepelhet: nádcukor, glükózszirup, fruktóz, glükóz-fruktóz, maltodextrin stb. 

Bolti vagy házi?

Általában házilag készítem a növényi italokat, elég sok receptet találhattok a blogon (itt). Azonban adódik olyan eset is, hogy bolti növényi italt választok. Ha magunk készítjük a növényi italunkat, akkor pontosan tudjuk, hogy mi kerül bele, azonban a kalória tartalma már nehezebben meghatározható, illetve általánosságban igaz, hogy magasabb kalória értékekkel rendelkezhetnek, mint a boltban vásárolt verziók. Házi növényi tejkészítés javára szól még, hogy nagyon sokféle italt készíthetünk (nem kell a hagyományos tejeknél leragadni, a variációk számának csak a képzeletünk szabhat határt), akár ízesített vagy desszertitalokat is. Ha bolti terméket vásárolok, akkor ügyelek, hogy hozzáadott cukortól mentes legyen és ne tartalmazzon mesterséges adalékanyagokat. 

Gabona vagy magital?

Alapvetően a gabona alapú italok sokkal több szénhidrátot tartalmaznak, mint a magalapú társaik. Ha diétázunk, akkor érdemes alacsonyabb szénhidrát tartalmú italokat előnyben részesíteni, mint például a mandulatej. Ha egészséges életmódot követünk, akkor pedig könnyen be tudunk illeszteni más növényi italokat is az életmódunkba (az én kedvencem például a vaníliás zabtej). 

A mandulaitalt alacsony kalória és szénhidrát tartalmával a legjobb diétás tejpótlónak tekinthetjük. Semleges íze miatt könnyen beilleszthető az étrendünkbe, abszolút alkalmas a hagyományos tehéntej helyettesítésére.

A mogyoróital a mandulatejhez hasonlóan alacsony kalóriatartalommal és zsírtartalommal rendelkezik. Cukormentes változatot a bolti termékek közül még nem találtam, azonban házilag is elkészíthetjük. Az egyik legfinomabb növényi tejhelyettesítő, kávéhoz, turmixokhoz ajánlom. 

A kókuszital szintén alacsony szénhidrát tartalommal rendelkezik, azonban a zsírtartalma már magasabb, mint a mandulatejnek, viszont még így is alacsonyabb, mint a normál tehéntejnek. Karakteres kókuszíze miatt kicsit nehezebben beépíthető az étrendbe, de kókuszrajongóknak kötelező. 

A zabital zsírtartalma alacsonyabb, mint a tehéntejnek, azonban szénhidrát tartalma picit magasabb, de ennek ellenére az össz. kalória tartalma alacsonyabb. Ha natúr terméket választunk, akkor azt könnyen be tudjuk illeszteni az étrendünkbe, ugyanis semleges ízzel rendelkezik. 

A natúr rizstital kalória tartalma közelíti meg leginkább a normál tej kalória tartalmát. Sajnos sokkal több szénhidrát található benne, ezért fogyasztását diéta idején nem ajánlom. 

Végül pedig készítettem nektek egy energia- és tápanyagtartalom táblázatot, hogy könnyebben összes tudjátok hasonlítani az egyes termékeket. 

100 ml Kalória Zsír Szénhidrát Fehérje
Tej (2.8) 62 kcal 2.8 g 5.3 g 3.4 g
Mandulaital(Alpro) 13 kcal 1.1 g 0.1 g 0.4 g
Mogyoróital (Alpro) 29 kcal 1.6 g 3.1 g 0.4 g
Kókuszital (Alpro) 20 kcal 0.9 g 2.7 g 0.1 g
Zabital (Alpro) 44 kcal 1.5 g 6.8 g 0.3 g
Rizsital (Alpro) 47 kcal 1 g 9.5 g  0.1 g 

 

Kövessétek Facebook oldalam, Instagram oldalam,  ahol fázis fotókat és még több információt találhattok. :)